8. und 9. November 2016
10 Uhr
Ateliergebäude Raum A 0.11, Ausstellungsraum (Doppelstock)
Universität / Haute École
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A two day seminar with artists Michael. D. Linares and Hinrich Sachs on the structure of curiosity and its role in artistic research.
Artistic research has become the talk of town, however very few words are wasted on curiosity. This year, departing from the most quoted quote of Albert Einstein „ I have no special talents, I am only passionately curious“ the symposium will be guided by two artists interested on this question: Michael D. Linares and Hinrich Sachs. If last year, we developed a first and very intense series of presentations/speculations on the notion of innocence, this year we decided to revolve around curiosity. Curiosity seems an obvious and necessary trait to „stat“, but its force is the fundament of motivation and motivation the key of a constant activity of the mind. Different from the most religiously and corporative touched notion of „engagement“, curiosity does not marry the subject, it is all about courtship.
The symposium will present the practice of two artists whose practice embodies very well this search and interest in how different types of knowledges, ideas, languages and ideology sets may co-exist in an art practice alert to a sense of wonder crucial to maintain a feeling of possibility, still. Both very into the world of ideas but more practically driven that the previos installment on innocence, those interested in the symposium need to be ready to participate and to be game in a sort of think tank that will reflect on manuports, sticks, and Pokemon Go as part of the same need to create tools and proxies and mirrors that look back at us.
Did you notice this? No matter if you swap bodies with someone else – you can’t tickle yourself… what triggers it is the hands of others surprising your skin, your brain. We just need to be curios about those hands…
Zweitägiges Symposium mit den Künstlern Michael D. Linares und Hinrich Sachs über die Struktur der Neugier sowie die Rolle, die sie für die künstlerische Forschung spielt.
Jeder redet von künstlerischer Forschung, doch kaum jemand verliert ein Wort über die Neugier. In diesem Jahr geht das Symposium, das von den Künstlern Michael D. Linares und Hinrich Sachs geleitet wird, von dem am häufigsten zitierten Zitat Albert Einsteins aus: „Ich habe keine besondere Begabung, sondern bin nur leidenschaftlich neugierig“. In Weiterentwicklung unserer ersten und sehr intensiven Reihe von Präsentationen und Spekulationen im letzten Jahr, anlässlich derer wir uns dem Begriff der Unschuld widmeten, wird sich dieses Symposium nun mit der Neugier beschäftigen. Offensichtlich scheint diese eine notwendige Bedingung zu sein, wenn man etwas „anfangen“ oder „starten“ will. Ihre Kraft ist für jede Motivation grundlegend – und Motivation ist der Schlüssel für eine konstante Aktivität des Geistes. Anders als bei der äusserst religiös oder korporativ-gemeinschaftlich gestimmten Idee der „Verpflichtung“, heiratet die Neugierde das Subjekt nicht, sondern verlässt sich ganz und gar aufs Liebeswerben.
Das Symposium wird das Schaffen zweier Künstler vorstellen, die sich in ihren Praktiken auf die Suche nach unterschiedlichen Sets von Wissen, Ideen, Sprachen und Ideologien machen und dabei ein Gespür dafür entwickeln, wie diese gemeinsam mit einer Kunstpraxis existieren können, die sich achtsam und aufmerksam den Sinn fürs Staunen offenhält. Dieser ist immer dann entscheidend, wenn wir uns ein Gefühl für das Mögliche erhalten wollen. Obwohl hier die Welt der Ideen eine wichtige Rolle spielt, wird sich das Symposium verstärkt der praktischen Seite zuwenden, mehr noch als dass es vorangegangenen Abschnitt zur Unschuld der Fall gewesen ist. Die Teilnehmer und Teilnehmerinnen sollten bereit sein, sich aktiv in eine Art think-tank einzubringen, der sich ebenso mit Sticks beschäftigt wie mit Pokémon GO. Deshalb, weil auch diese der Notwendigkeit entspringen, Werkzeuge, Stellvertreter und Spiegel zu schaffen, die im Gegenzug wiederum uns anblicken.
Ist euch schon einmal aufgefallen, dass selbst dann, wenn ihr euren Körper mit einem anderen tauscht, ihr euch trotzdem nicht selbst kitzeln könnt? Stets sind es die Hände der anderen, die eure Haut, euer Hirn, überraschen. Und auf diese Hände müssen wir neugierig sein …
Michael D. Linares lives and works in San Juan, Puerto Rico. He holds a BFA from Escuela de Artes Plásticas de San Juan Sculpture, and is pursuing his MA in archeology at the Centro de Estudios Avanzados de Puerto Rico y El Caribe. Linares is the founder of La Sonora (2010-present), a free online audiotheque that contains translations of texts relevant to contemporary art discourse and culture, most of which did not previously exist in Spanish. He has been featured in many international exhibitions including the Sao Paulo Biennial in 2016, An Aleatory History of the Stick at Art in General in New York in 2015, and Useless, curated by Pablo Leon de la Barra, at the PINTA Art Fair in London in 2010, among others. In 2017, Linares will be taking part in the group exhibition, A Universal History of Infamy at Los Angeles County Museum of Art (LACMA).
Michael Linares is guest teacher at the Art Institute and also artist in residence in collaboration with Davidoff Art Initiative and Atelier Mondial.
Hinrich Sachs is an artist based in Basel. While reflecting upon Western cultural frameworks, he focuses on testing, elaborating, choreographing and transferring forms and formats. He therefore employs a range of different artistic formats imbuing each with equal value, wether publications, time based practice, or works for exhibition and collection. He is currently working on Fog Friend Font, a multiple author publication project in reference to the current situation surrounding Inuktitut, the language of the Canadian Inuit, together with co-editor Fredrik Ehlin.
Sachs has held a professorship at the Royal Institute of Art, Stockholm, and a visiting professorship at Musashino Art University, Tokyo.
Selected exhibitions and projects: Items–Unfolding a Place Without a Historical Centre, Created Continuously Anew in Meetings and Events that Occur in Empowered Spaces, Simultaneously, Moderna Museet, Stockholm, 2016; Was Modelle können, Museum für Gegenwartskunst Siegen; Suturak / Cerca a lo próximo, Museo de San Telmo, San Sebastían/Donosti, 2014; Kami, Khokha, Bert and Ernie (World Heritage), Tensta konsthall, Stockholm, 2012; Specters of the Nineties, Marres, Centre for Contemporary Culture, Maastricht, 2011.